Targowica czyli opera Gnoma (poświęcona obchodom milenijnym)
1966
Wprowadzenie
Pomysł mojej drugiej, nie dokończonej nigdy opery zrodził się w więzieniu. Była akurat wiosna i wypadł 1 maja. I gdy oglądałem telewizję, dowiedziałem się nagle, że słynna książka generała Moczara Barwy walki została właśnie zaadaptowana dla potrzeb widowiskowych i zaprezentowana na Placu Defilad w formie … baletu. Wiadomość o tym szalenie podziałała na moją wyobraźnię. Wizja baletowych pedałów, poubieranych w mundury żołnierzy Ludowego Wojska Polskiego, hopsających i wyjących partyzanckie piosenki w stylu Dziś do ciebie przyjść nie mogę, była do tego stopnia elektryzująca i pobudzająca, że zainspirowała mnie do stworzenia kolejnej opery. Zacząłem ją pisać zaraz po wyjściu z więzienia, nie dokończyłem jednak nigdy. Powstały zaledwie fragmenty.
Pierwotny pomysł, który zaświtał mi w głowie jeszcze w więzieniu pod wpływem wiadomości o sukcesie baletu Moczara, był taki: sława, jaką zdobywa autor Barw walki po sukcesie baletu na Placu Defilad, staje się przyczyną straszliwej zawiści Gnoma, który postanawia go przebić, pisząc z kolei … operę, a następnie polecając wystawić ją na ulicach Warszawy z jeszcze większym przepychem. Opera miała nosić tytuł Targowica, a tematem jej była, z jednej strony, zdradziecka postawa reakcyjnego i ciemnego kleru, a z drugiej — bezkompromisowa walka z nim szlachetnych i postępowych Czerwonych. Jak się nietrudno domyślić, temat opery Gnoma wiązał się z aktualną wówczas sprawą listu biskupów polskich do biskupów niemieckich, który tak straszliwie rozsierdził Gomułkę. Ale moja opera nie ograniczała się wyłącznie do przedstawienia opery Gnoma i okoliczności jej wystawienia na ulicach Warszawy. To przewidziane było dopiero w trzecim akcie, to miało być dopiero ukoronowaniem i pointą pewnej akcji, która rozgrywała się w dwóch pierwszych aktach. Otóż akt pierwszy, zatytułowany „ W pałacach Gnoma ” miał się rozgrywać w więzieniach i ukazywać panujące tam nastroje. Ponieważ cała rzecz dzieje się w przededniu Millennium, wszyscy więźniowie spodziewają się amnestii. Nadzieja ta jednak się nie spełnia: przybyły naczelnik więzienia oświadcza, że żadnej amnestii nie będzie, natomiast łaskawość władz przejawi się w tym, iż więźniowie pod jego batutą odśpiewają specjalnie dla nich napisane oratorium Gnom . Drugi akt opery rozgrywać się miał „ w pałacach Czerwonych ” (taki też był tytuł tego aktu) i przedstawiać różne znane wówczas osobistości partyjne, które namawiają Gnoma, by napisał dla nich operę. No i wreszcie akt trzeci, zatytułowany podobnie jak całość — Targowica, najpierw miał przedstawić polowanie, jakie w owym czasie urządziły władze na podróżujący po Polsce z okazji Millennium święty obraz z Częstochowy, a następnie zwycięski festyn uliczny w stolicy, którego szczytowym punktem miało być właśnie prawykonanie Targowicy — wielkiego dzieła Gnoma, bezwzględnie i ostatecznie rozprawiającego się z brużdżącym mu reakcyjnym klerem. Muzyczny pomysł tej części polegał na tym, że Czerwoni i Cisi śpiewają na melodie liturgiczne, natomiast reakcyjny kler — na melodie pieśni rewolucyjnych.
Akt I
Więźniowie czekają na amnestię, ale 22 lipca 1966 roku naczelnik oznajmia,
że zamiast amnestii odbędzie się wykonanie poniższego utworu.
Oratorium GNOM
(wykonane przez więźniów pod batutą naczelnika więzienia)
To nie ranne wstają zorze
jeno wstał gospodarz nasz
ponad ziemie, ponad morze
rzuca blaski jasna twarz!
Uroczysty, promienisty
pewnie nowe ma pomysły
pewnie miał proroczy sen
jak podwyżkę zrobić cen.
Jaki rześki, jaki świeży
wstał z pościeli dziś nasz wódz!
Do KC prędziutko bieży
by rządzenia podjąć trud.
„Prędzej — klaszcze na Namiota —
bo mi myśl ucieknie złota.
Sekretarzu, prędzej pisz
jak załatwić wyż i niż!”
I już niskie czoło marszczy
by do pracy zmusić mózg.
Słychać odgłos sapki starczej
słychać wody w głowie plusk.
Wtem genialny pomysł błyska:
„To śmiertelność jest zbyt niska.
Ach, od dawna tom już czuł!
Krzywa zgonów idzie w dół!
Kiedy wszystko rośnie wokół —
ludność, ceny i MO
musi wzbudzać to niepokój
że wciąż skarbca widać dno.
Teraz rzecz się prostą staje
że zbyt wolno wymierają
teraz mamy jasny cel:
więcej zgonów w PRL!
Hej, staruszku emerycie
zbyt wesoły jest twój los!
Musisz sobie skrócić życie
by ogólny podnieść wzrost.
PRL jest młodym krajem
starość państwu nic nie daje
ciebie nic nie czeka już
więc czym prędzej kładź się wzdłuż!
A gdy znikną źli renciści —
sekretarzu, prędzej pisz —
to przedpole się oczyści
i my nań wpuścimy wyż.
Gdy wydajność jest do kitu
wiek obniżę emerytów —
mniejszy będzie płacy koszt
za to jaki zgonów wzrost!
Ale to jest, sekretarzu
mego planu tylko pół
bo zapewnić nieboszczykom
teraz trzeba minimum.
Gdy wśród żywych cię nie stanie
w grobie dam ci wyrównanie
lecz że dziś jest drogi grób
więc na raty wpierw go kup!
Zapamiętaj to, młodzieży
że choć dziś ze śmierci kpisz
wkrótce możesz w ziemi leżeć
więc się do spółdzielni wpisz.
Na Powązkach i na Bródnie
jest o miejsce coraz trudniej
chcesz pochować swoje ciało
składaj forsę na PKO.
Lecz się na tym nie urywa
sekretarzu, wielki plan:
gdy wystrzeli zgonów krzywa
gdzież pochować tyle ciał?
Liczyć z tym na kwaterunek
kiepski byłby to rachunek.
Choćbyś zmniejszył normę stóp
ciężko będzie wciąż o grób.
Lecz i na to ja mam radę
bom jest mędrzec wielki przecie
i od dziś budować każę
krematorium Tysiąclecia!
Choćbyś wielkie spalił ciało
miejsca zajmie bardzo mało
sekretarzu, szkoda słów
jam najtęższa z polskich głów!”
I uśmiechnął się jak słońce
dobroczyńca nasz i wódz
on, co troszczy się bez końca
jak urządzić polski lud.
Wreszcie znalazł rozwiązanie
mądre, trafne oraz tanie:
choć nie będzie raju w kraju
wkrótce wszyscy będziem w raju!
Akt II
Rzecz dzieje się na balu w KC.
Piosenka konkubiny wezyra
Jaki śmieszny jest Gnom
jaki mały jest Gnom
jaki jest ten nasz Gnom maciupeńki.
Chociaż buzię ma złą
lecz pozory to są
on po prostu jak ptaszek je z ręki.
I pomyśleć, że był czas
że taki ktoś mógł przerażać nas.
Ach, to po prostu nie do wiary!
Jaki śmieszny jest Gnom
kiedy buzię ma złą
i z wściekłości aż tupie nóżkami!
Kiedy krzyczy: „To gwałt!
Na cóż wam tyle aut?”
i porządek chce robić z gangami.
I pomyśleć, że był czas
gdy taki ktoś mógł obrażać nas.
Ach, to po prostu nieporozumienie!
Jaki stary jest Gnom
jak rączyny mu drżą
gdy nas starczym zanudza bredzeniem.
On mnie wzrusza do łez
ach, nie mówcie, jak jest
niechaj żyje staruszek złudzeniem.
I pomyśleć, że był czas
gdy taki ktoś był przywódcą mas.
Ten naród jest potwornie głupi!
Czy w ogóle jest Gnom?
Czy pozory to są
Czy to nie jest po prostu nasz wymysł?
Wydmę wargi i — dmuch!
Rozwiał się niby duch.
Tylko siebie dokoła widzimy.
I pomyśleć, że taki długi czas
za rzeczywistość brał go każdy z nas!
Potężna jest sugestii siła!
Gnom się rozwiał jak dym
do cholery więc z nim!
Niechaj szampan zaszumi nam w głowie!
Niech wesoły grzmi gwar
niechaj rusza rząd par.
Poloneza czas zacząć, panowie!
Duet
(na melodię Laura i Filon)
Gnom
Jakże tu duszno, jakże tu szumno
lecz, cyt, coś klaszcze z daleka.
Pod umówioną wczora kolumną
pewnie to Zenon mnie czeka.
(Wybiega z balu na dziedziniec.)
Witaj, Zenonie, druhu mój wierny
witaj i ze mną wraz biadaj!
Gdzie spojrzeć, wszędzie burdel niezmierny
a partia wprost się rozpada.
Plenią się wokół szaje i gangi
rewizjoniści i Mijal
rozłamem grozi grupa Katangi
a Mieciek szablą wywija.
Jak się z tym wszystkim można uporać
gdy wokół czai się zdrada
Zenonie, znawco Norwida, poradź
cóż mi uczynić wypada?
Zenon
Drogi Wiesławie, próżny ambaras
właśnie czytając Norwida
świetną maksymęm u niego znalazł:
Gdy źle się dzieje, bij Żyda!
Jak ci się przykrą wyda ta rada
choćby ze względu na Zochę
gdy dobro partii tego wymaga
musisz przełamać się trochę.
Gnom
Cóż mi tam Zocha! Nie mówmy o niej!
Zawsze mi była ciężarem
lecz rada twoja, drogi Zenonie
nazbyt mi pachnie Moczarem.
Zbytnio rozpiera mi się ten Moczar
poczyna sobie zbyt hardo:
Zośkę do getta chciałby mi wsadzić
a mnie wysiedlić na Twardą.
Jeśli tak dalej pójdzie, niebawem
odbierze całkiem mi władzę.
Do dupy jest ten twój głupi Norwid
sam sobie lepiej poradzę.
(Tupie nogami.)
Zenon
Ależ Wiesławie, pohamuj nerwy
za cóż tak Miecia wyzywasz?
Wszak on się trudzi bez chwili przerwy
wciąż nowe spiski wykrywa.
Kto pierwszy wykrył knowania Mela
kto pierwszy Cata przyłapał?
Ach, gdybyś nie miał w nim przyjaciela
w straszliwych zginąłbyś łapach!
Gnom
On przyjacielem mym, jak Almanzor!
Pozornie na ustach zwisa
lecz pocałunkiem swoim palącym
truciznę w duszę mi wsysa.
Tak mnie osaczył, tak mnie omotał
swoim uściskiem zdradzieckim —
gdzie spojrzę, widzę albo Namiota
albo też czyha Strzelecki!
Bo cóż mi mogą zrobić Gęgacze
albo profesor Kalecki?
Dziś jasno widzę, że moja zguba
kryje się na Rakowieckiej.
To nie Gęgacze ani kardynał
lecz Cichych skończy mnie banda
ach, trza goryczy wypić urynał…
wracajmy na bal, Zenonie.
Pieśń Czerwonych
Do jasnej cholery
my chcemy opery!
Operę, operę nam daj!
Niech dzwonią ordery
niech pędzą Humbery
czerwony niech złoci się raj!
Niech skończą się ględy
już renty, procenty
o dupę czas potłuc i kwita.
Socjalizm w sam raz
dla ciemnych jest mas
a dla nas rycerska jest kita!
Niech boją się chamy
na chamów my sramy
cham jesteś, bydlaku, to cierp!
Ten kraj jest dla szlachty
co z Tuły i Kiachty
na tankach przywiozła swój herb.
Zabawą wesołą
utwórzmy więc koło
i Gnoma otoczmy pierścieniem.
Hej, nasza różyczko
z mizerną twarzyczką
czas skończyć z tym wiecznym bredzeniem.
Niech zaczną się bale
niech jarzą się sale
muzyka, muzyka niech brzmi!
Zostanie wszak po nas
pustynia czerwona
lecz dzisiaj panowie — to my!
Akt III
Na placach i ulicach Warszawy
Chór reakcyjnego kleru
(na melodię Na barykady)
Na kazalnice, księża prałaci!
Cudowny obraz do góry wznieś!
Dobrem Gnomowi za zło zapłacim
będziem mu bożą głosili wieść.
Krzyże w dłoń!
[…]
Wielka aria Gnoma
(na melodię Godzinek)
Już z Rzymu popłynął zdradziecki ten głos
chcą klechy zgotować straszliwy nam los.
Lecz ja, lecz ja czuwam na straży
i zaraz wam winnych pokażę.
To nie jest orędzie ni zgody to gest
lecz nóż wbity w plecy po prostu to jest.
A kto, a kto maczał w tym palce?
Adenauera to są służalce!
Profesor Halecki, ten socjalizmu wróg
on Związek Radziecki by sprzedał, gdyby mógł.
Lecz że, lecz że tego nie może
granice chce sprzedać na Odrze.
A ja się zapytam: Jakiż jest tego cel —
obrona religii czy zguba PRL?
Ja nie, ja nie, ja nie przebaczę!
To wszystko są podłe judasze!
Przywilej niejeden dał im PRL
o trzy koma siedem po wojnie wzrósł kler
lecz zamiast być wdzięczni nam za to
podburzać przeciw nam chcą NATO.
Kardynał się myli, że za nim jest lud
Na szczęście są mile i Cichych jest w bród.
Ja nie, ja nie, ja nie przebaczę —
pałami ich zaraz uraczę.
A obraz cudowny, co wzburzać miał lud
plandeką przykryję i skończy się cud.
Bo ja, bo ja, bo ja mam władzę
i z każdym wnet sobie poradzę.